HTML

Rekumbens - CsináldMagam

Fekvőbiciklik. Gyönyörű, érdekes masinák. Méreg drágák. Tehát? Rekumbens építés á lá sufni. CsináldMagam, Uram!

Masináim

Pycikli (2011)
 minden a Pycikliről

reCÚGbens (2010)
 minden a reCÚGbensről

Alpha (2009)
 minden az Alpháról

Magnum (2008)
 minden a Magnumról

Első próbálkozás (2008)
 minden a kezdetről

Ahol szoktam...

Címkék

3d modell (11) 3d nyomtató (1) 50000 (1) adatlap (1) agyváltó (5) airbike (4) alapanyag (10) alfine (2) alsókormányos (1) alsó kormány (1) amp (1) angol menet (2) anyag (1) aszimmetrikus rugóstag (1) átmérő (2) áttétel (3) balaton (2) befejezve (1) bike2usb (1) bolti átalakító (1) bontó (1) boom (1) carving reku (1) chinkara (1) critical mass (1) cruzbike (1) csepel (1) csomagtartó (2) csőméret (2) csomgtartó (1) csukló (3) danamid (1) dualdrive (2) dualfine (3) eladó (2) első prototípus (10) építés (3) eső (1) evezős rekumbens (1) extracycle (1) fa (1) falvastagság (2) fék (2) fekvőbicikli (1) fekvőbringa (1) fényvisszaverő (1) ferdinand gt3 rs (1) festés (1) flevobike (2) folding (2) fólia (1) fwd (2) fwdmbb (2) galéria (1) görgő (3) görkori (1) gumi (2) gyári (1) gyerek (1) gyűjtemény (1) gyula (1) hajtókar (2) hajtómű (7) harmadik prototípus (34) hason (1) hatásfok (1) hátsó felfüggesztés (2) háttámla (1) hiba (1) inspiráció (1) kardán (1) kerék (3) km óra (1) költségek (3) kormány (6) lánc (7) láncváltó (1) láncvezetés (1) láncvilla (1) láncvonal (3) lengőorrú (14) lengővilla (2) lift (1) limucikli (1) magas (2) második prototípus (38) más sufniából (10) meglévő (1) monorue (1) monowhell (1) negyedik fekvőm (48) négykézláb (4) nordic walking (1) olasz menet (2) oldalkocsis motor (1) oldaltáska (1) összehajtogatva (1) összerakva (7) össztelós (1) ötödik fekvőm (1) ötvenezer (1) pelso (4) pogó (2) posrche (1) próba (6) pycikli (5) python (3) reklám (1) rekumbens (98) rekusit (1) sablon (1) sebesség (1) sketchup (2) sr26 (1) stabilitás (2) stucni (4) súly (1) swb (1) szerelés (33) találkozó (2) tandem (8) tandem egymásnak háttal (1) teleszkóp (2) tervezés (43) tervező (1) töltés (1) triál (1) trike (1) túra (8) ülés (9) üléshuzat (1) üléspárna (1) ülés alatt (1) usb (1) utánfutás (3) váltó (1) váz (8) vázanyag (1) ventisit (1) video (2) villasaru (1) villaszög (1) zártszelvény (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • Gazz: Sajnos nem lehet letölteni a terveket, hibát dob a szerver. Esetleg valahova máshova fel tudnád ra... (2018.11.13. 22:25) Faülés: 1063g
  • gabord18: Sziasztok! Valaki el tudja küldeni az űlés terveit. dolhay@gmail.com -ra Én pedalboat-ot akarok... (2017.01.09. 14:54) Faülés: 1063g
  • gabord18: Szia! Nem jelenik meg a 3d terv. Tudnál adni hozzá egy működő linket v. a tervet. (2017.01.09. 14:43) reCÚGbens 3D-ben
  • LastNomad: Gratulálok a teljesítményhez :) (2016.05.30. 12:19) 6:55 - 2012-es Pelso/Balaton Maraton beszámoló
  • lustaság: Kedves Motyoo! Végigolvastam a blogod, amikor építettem a rekumat és sokat tanultam belőle, köszö... (2014.09.09. 21:48) Újabb négykézlábas
  • Utolsó 20

2009.05.26. motyoo

Hatásfok: agyváltó kontra láncváltó

Közeledve az Alpha váz befejezéséhez felmerült, ne kapjon-e agyváltót, esetleg kombinált váltót (DualDrive-ot vagy Integot). Mindegyik mellett sok előnyt és hátrányt fel lehet hozni, nincs kompromisszum nélküli megoldás. Szóval nem egyértelmű a választás, egy biztos: a láncváltó szett megvan (költözik a Magnumról), nem kell megvenni, egyelőre ez a döntő előny.

Az egyik legérdekesebb kérdés a hatásfok. Az ihpva.org-on ezen az oldalon beszélgetnek a Sachs 3x7-es agyváltóról. Van egy érdekes összehasonlítás az agy- és láncváltók ellenállásáról, pontosabban az általuk okozott energiaveszteségről. Egy 3 sebességes agyváltót hasonlítanak egy 6 sebességes láncváltóhoz, és mondanak konklúziót is. Íme - magyarra fordítva:

Új, tiszta, kent lánc (értékek %-ban, hatásfokot fejeznek ki)

  fixi  agy (low)  agy (1:1)  agy (high)  lánc (24T)  lánc (19T)  lánc (13T) 
50W  96.0  90.6  93.4  87.3  94.2  94.1  92.1 
100W 97.3  92.8  95.7  90.9  96.2  96.4  94.9 
200W 98.1  94.0  96.9  92.9  97.4  97.6  96.9 
400W 99.0  95.0  97.9  93.9  98.1  98.4  97.8 

 

Használt lánc (8000km), nem rozsdás, kent

100W 94-96%
200W 97-98%

 

Elhanyagolt lánc (7000km), roszdás, száraz

100W 88%
200W 93%

 

Érdekes következtetéseket lehet levonni a fenti adatokból. Alátámasztják, hogy az agyváltók valamivel kevésbé hatékonyak a láncváltóknál, még közvetlen meghajtás (direct drive) esetén is. Az is kiderül, hogy jobban működnek alacsony, mint a magas "áttétel" esetén. Láncváltónál a láncterelő görgők körül futó lánc csak 1W-ot vesz el. Egy ferdén futó lánc sokkal kevésbé veszteséges, mint a kisméretű fogaskerekek, főleg alacsony terhelésnél: 50W-on a ferde lánccal hajtott 24 fogas kerék jobban teljesít, mint a 19 fogas - amit pedig teljesen egyenes lánc hajt! A 13 fogas nem extrém kicsi méret, de így is kevéssé hatékony. Nagy terhelésnél viszont az egyenes lánc már olyan fontossá válhat, mint a lánckerekek mérete.

Eddig tartott az okosság az ihpva.org-os hozzászólásból.

Ebben a témában lehet még temérdek infót találni. 

Általánosságban tehát azt mondhatjuk, hogy a fixihez képest a láncváltó vesztesége 1-2%, ehhez képes az agyváltóé pedig további 3-5%. Jó, jó, de mit jelent ez konkrététabban? Pl. adott erőkifejtésnél km/h veszteségben kifejezve?

Két esetet érdemes vizsgálni: emelkedő és gyors haladás vízszintesen. Emelkedőn a légellenállás elhanyagoható a lassú sebesség miatt. Kényelmes túrakörülményeket figyelembe véve tekerjünk mindig 100W-tal, ez átlag biciklin vízszintesen mondjuk 20-25 km/h. Aztán pedig 200W-tal. (95 kg össztömeg, 0.6 m2 felület, 0.006 gördülési ellenállás, az emelkedő 3%-os. P hatásfok %-ban, v sebesség km/h-ban)

    fix áttétel  agy (low)  agy (high)    lánc (24T)   lánc (13T) 
     P   v  P  v  P  v   P  v   P  v 
100W  síkterep  97.3  23.6       90.9  22.9      94.9  23.3
 emelkedő  97.3  9.9  92.8  9.5      96.2  9.8    
200W  síkterep  98.1   33.2      92.9  32.5      96.9  33.1
 emelkedő   98.1  18.4  94.0  17.8      97.4  18.3    

Aztán, hogy ez a +/- 0.3-0.6 km/h sebességkülönbség sok vagy kevés...

Talán mondjatjuk azt, hogy amit egy (nem túl durva lowracer) rekumbensen az ember nyer a kisebb légellenállással, azt könnyen el tudja veszteni egy agyváltóval.

Mondjatok Ti konklúziót!

1 komment

Címkék: agyváltó hatásfok láncváltó dualdrive


A bejegyzés trackback címe:

https://rekumbens.blog.hu/api/trackback/id/tr51117412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lazac84 2009.05.26. 20:44:08

Az IHPVA-s linket nem olvastam el, csak belenyaltam. Az viszont szinte biztos, hogy konklúziót kár lenne egy teremben, precízen, gépekkel mért és publikált adathalmazból levonni. Amikor teszemazt 150km után mentálisan a holtponton vagy, enni kéne, inni kéne, holvanavécé kavarog a fejedben, és piroslámpát kapsz, mert beértél egy városba, viszont megállás előtt elfelejtettél visszaváltani... Na akkor lehajolsz, és megcsókolod az agyváltód karját. Majd büszkén vigyorogsz, hogy jól döntöttél, mikor vettél egy nehezebb, drágább, nagyobb energiaveszteségű váltásrendszert a gépedre.

Nekem legalábbis a 2. rekum is agyváltós lesz, ha a fene fenét eszik is, bármennyit kell koplalnom érte. :)