HTML

Rekumbens - CsináldMagam

Fekvőbiciklik. Gyönyörű, érdekes masinák. Méreg drágák. Tehát? Rekumbens építés á lá sufni. CsináldMagam, Uram!

Masináim

Pycikli (2011)
 minden a Pycikliről

reCÚGbens (2010)
 minden a reCÚGbensről

Alpha (2009)
 minden az Alpháról

Magnum (2008)
 minden a Magnumról

Első próbálkozás (2008)
 minden a kezdetről

Ahol szoktam...

Címkék

3d modell (11) 3d nyomtató (1) 50000 (1) adatlap (1) agyváltó (5) airbike (4) alapanyag (10) alfine (2) alsókormányos (1) alsó kormány (1) amp (1) angol menet (2) anyag (1) aszimmetrikus rugóstag (1) átmérő (2) áttétel (3) balaton (2) befejezve (1) bike2usb (1) bolti átalakító (1) bontó (1) boom (1) carving reku (1) chinkara (1) critical mass (1) cruzbike (1) csepel (1) csomagtartó (2) csőméret (2) csomgtartó (1) csukló (3) danamid (1) dualdrive (2) dualfine (3) eladó (2) első prototípus (10) építés (3) eső (1) evezős rekumbens (1) extracycle (1) fa (1) falvastagság (2) fék (2) fekvőbicikli (1) fekvőbringa (1) fényvisszaverő (1) ferdinand gt3 rs (1) festés (1) flevobike (2) folding (2) fólia (1) fwd (2) fwdmbb (2) galéria (1) görgő (3) görkori (1) gumi (2) gyári (1) gyerek (1) gyűjtemény (1) gyula (1) hajtókar (2) hajtómű (7) harmadik prototípus (34) hason (1) hatásfok (1) hátsó felfüggesztés (2) háttámla (1) hiba (1) inspiráció (1) kardán (1) kerék (3) km óra (1) költségek (3) kormány (6) lánc (7) láncváltó (1) láncvezetés (1) láncvilla (1) láncvonal (3) lengőorrú (14) lengővilla (2) lift (1) limucikli (1) magas (2) második prototípus (38) más sufniából (10) meglévő (1) monorue (1) monowhell (1) negyedik fekvőm (48) négykézláb (4) nordic walking (1) olasz menet (2) oldalkocsis motor (1) oldaltáska (1) összehajtogatva (1) összerakva (7) össztelós (1) ötödik fekvőm (1) ötvenezer (1) pelso (4) pogó (2) posrche (1) próba (6) pycikli (5) python (3) reklám (1) rekumbens (98) rekusit (1) sablon (1) sebesség (1) sketchup (2) sr26 (1) stabilitás (2) stucni (4) súly (1) swb (1) szerelés (33) találkozó (2) tandem (8) tandem egymásnak háttal (1) teleszkóp (2) tervezés (43) tervező (1) töltés (1) triál (1) trike (1) túra (8) ülés (9) üléshuzat (1) üléspárna (1) ülés alatt (1) usb (1) utánfutás (3) váltó (1) váz (8) vázanyag (1) ventisit (1) video (2) villasaru (1) villaszög (1) zártszelvény (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • Gazz: Sajnos nem lehet letölteni a terveket, hibát dob a szerver. Esetleg valahova máshova fel tudnád ra... (2018.11.13. 22:25) Faülés: 1063g
  • gabord18: Sziasztok! Valaki el tudja küldeni az űlés terveit. dolhay@gmail.com -ra Én pedalboat-ot akarok... (2017.01.09. 14:54) Faülés: 1063g
  • gabord18: Szia! Nem jelenik meg a 3d terv. Tudnál adni hozzá egy működő linket v. a tervet. (2017.01.09. 14:43) reCÚGbens 3D-ben
  • LastNomad: Gratulálok a teljesítményhez :) (2016.05.30. 12:19) 6:55 - 2012-es Pelso/Balaton Maraton beszámoló
  • lustaság: Kedves Motyoo! Végigolvastam a blogod, amikor építettem a rekumat és sokat tanultam belőle, köszö... (2014.09.09. 21:48) Újabb négykézlábas
  • Utolsó 20

2009.11.17. motyoo

Lengőorrú tervek 1.

Jó ideje tervezem már a lengőorrút, de valahogy sosem jutok el odáig, hogy itt, a blogon is írjak róla. Megpróbálok most gyorsan végigmenni az eddigi változatokon, elmesélem, hogyan alakulgatott mostanáig a terv.

Alapvetés: Szeretnék előre 26"-os kereket. Egyrészt a kisebb gördülési ellenállás miatt, másrészt pedig, mert a 20-assal nagyon kellemetlen a városban a padkázás. Hagyományos fekvőből az én termetemhez a 2x26-os kerékméret sajnos túl magas üléspozíciót követelene meg. Lengőorrúból viszont ez nem probléma, hiszen nem baj, ha a hajtómű közel van a kerékhez: mivel együtt fordulnak, nem tud beleérni! A hajtómű (és így az ülés is) olyan alacsonyan lehet, mint egy 26/20-as hagyományos fekvőn. Helyben vagyunk! Így kell alacsony üléspozíciójú 26/26-os gépet építeni! Akkor fogjunk is hozzá a tervezéshez!

1. a kézenfekvő megoldás

Lengőorrú tervezéséhez ez a doksi a kályha, innen érdemes elindulni:

Géométrie vélo horizontale à traction directe (pdf)

Felrajzoltam Sketchuppal a váz fő pontjait, alapul véve a tengelytávot és a homlokcső dőlésszögét. 120 cm tengelytáv, 55 fokos homlok. Ez kiadta a teljes geometriát, ami ráadásul minden jellemzőjével a megadott tűréshatárokon belül van. Na mondom ez egyszerű! 1 óra alatt össze lehet dobni a terveket, hiszen nincs agyalás a láncvonallal, nem kell centizni a hajtókart és a kereket sem.

2. állítható boom

Legyen testreszabható a masina! Nem probléma, mivel a váz középső és hátsó része egyszerű egyenes csőből van, bőven marad hely hátratolni az ülést, 10-15 centit is akár. De! A lengőorrúaknak egy fontos tulajdonsága az IDP, a pedálozás és irányítás kölcsönhatása. Pongyolán fogalmazva annál nagyobb az IDP, mínél távolabb ülünk a homlokcsőtől. Az ülés hátratolásával tehát megnő az IDP. Ilyen szempontból szerencsésebb lenne egy boomos megoldás, azaz fix üléspozícióhoz képest a hajtótengely távolságát állítani egy becsúszó segítségével. Semmi gond, adaptáljuk a megoldást a hagyományos fekvőkről!

3. villa nélkül

Lesz itt még egy gond. Nagyon közel van a villaváll az üléshez, folyamatosan bele fog érni a combom, útban lesz a tekerésnél. Ki kell szedni a villát! Az első boomot pedig a villanyak aljához lehet hegeszteni, oda, ahonnan a rendes villa vállai is indulnának.

Nem lehet gond, ilyesmi geometriát már láttunk a felvobike-oknál.

4. állítható boom jól

Nem lesz jó a boom így. Pontosabb a boomot támasztó első villa, amit a lengőorrúnál végül is nevezhetünk nevén láncvillának. Útban lesz a láncnak, legalábbis a jobb oldalon. Kis módosítás, és az aszimmetrikus láncvillákkal máris működőképes a boomos lengőorrú.

És még egy változtatás: ha fejjel lefelé átfordítom a homlokcsövet (vagyis benne a villanyakat) úgy, hogy a boom ne az aljából, hanem a tetejéből induljon, akkor mindenkinek sokkal jobb lesz. A hátsó vázgerincnek azért, mert kisebb lesz benne a törés, a boomnak pedig azért, mert egyáltalán nem lesz benne törés. Win-win, ugye? Ráadásul még szebb is lett, harmonikusabb!

A függőleges támvillával nekem így jobban is tetszik, robosztusabb lett a geometria. Bár hiányzik a normál első villa, az első háromszög kezd kialakulni.

5. állítható boom helyett becsúszó első rész

Mennyivel egyszerűbb a tervező élete, ha fix az első háromszög, így nem kell bajlódni a lánccal, meg holmi aszimmetrikus láncvillákkal. De természetesen maradjon meg az állíthatóság. Mi lenne, ha a boomban nem csak a hajtás, hanem az egész első rész csúszna? Ennek a megoldásnak az előnye egyben a hátránya is: ha a hajtással együtt a kereket is tologatjuk, megváltozik az utánfutás. Minél jobban kitoljuk az elejét, annál inkább lecsökken. Ez behatárolja az állíthatóságot, kb. 10 centis játékot enged. Ez hátrány, mert a különböző magasságú pilótáknak más-más utánfutás fog adódni, így az ideális értéket nem lehet mindenkinek beállítani. Előny viszont, hogy lehet próbálgatni, be lehet játszani az ideális utánfutást! Ez persze csak a prototípusnál előny, de hát ezek az "ipari hulladékok" mind-mind prototípus gépezetek, ritka a végleges kiforrott példány (tisztelet a kivéltelnek).

Mára egyelőre ennyi. Folyt köv.

3 komment

Címkék: tervezés negyedik fekvőm lengőorrú


A bejegyzés trackback címe:

https://rekumbens.blog.hu/api/trackback/id/tr241530591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ndavid42 · http://flickr.com/ndavid42 2009.11.17. 15:26:47

Hmm, kezdenek megtetszeni ezek a lengőorrúak :) Főleg az azonos kerékméret miatt, de egyébként is egész jól néznek ki.

ndavid42 · http://flickr.com/ndavid42 2009.11.17. 15:27:59

Hmm, kezdenek megtetszeni ezek a lengúorróak :) Főleg az azonos kerékméret miatt, de egyébként is egész jól néznek ki.

Piko 2009.11.18. 00:35:02

@ndavid42: akkor ide is beszúrok egy filmet, hátha ez meggyőzi a még kétkedőket!
www.youtube.com/watch?v=JaKryyfSgVk
Motyoo csak így tovább! Igényt tartok a próbakörre!