Ismeritek a felemás (fekvős-ülős) tandemeket? Aki nem, annak javaslom a tavaly megjelent Hase Pino tesztet Puputól barátkozásként. De most nem is maga a teszt a lényeg, hanem az, hogy újra előjött ez a téma! Volt már korábban itt is szó fele más tandemekről a rekumbensblogon, emitt és amott. Annak pedig már több, mint két éve, hogy a Hase Pino kapcsán először elkezdtem morfondírozni. Visszaolvasva nem sokat változtak róla az elképzeléseim: a legnagyobb hiányossága a konstrukciónak az, hogy lehetetlen cserélgetni a szerepeket, vagyis mindig az egyenesen ülő fog kormányozni, a fekvőnek sehogy sem tudja átadni a stafétát. Anno azt mondtam, hogy "ó ez nem gond": a bringa kiegészül egy hagyományos fekvős indirekt (tolórudas) alsókormánnyal, így máris átadható a kormányzás, ha a markolatot (amire a kezelőszerveket szereltük) átrakjuk a megfelelő kormányra. Pipa!
A tandemek másik hiányossága (vagy konstrukciós nehézsége azoknak, akik bevállalják a megvalósítást) a független hajtás megoldása. Mivel egyetlen hajtott kerék van, egy zárt rendszerbe van összekötve a hátsó kerék és mindkét pilóta. Ha más-más fordulatszámon szeretnének tekerni, be kell iktatni valamilyen változtatható áttételt a pilóták közé. Ha pedig még emellett meg akarjuk oldani azt is, hogy bármelyikük pihenhessen, lógathassa a lábát, akkor máris váltók, szabadonfutók, racsnik, láncok és mindenféle hajtáselemek forgatagában találjuk magunkat.
Egy megoldás azért kínálkozik. Legyen mindkét kereke hajtott, természetesen az ülő hajtsa a hátsót, a fekvő pedig az elsőt. A kormányzás pedig legyen hagyományos - már amennyire lehet, pl. raptobike stílusban. Készen vagyunk? Úgy néz ki: a fenti módszerrel átadható a kormányzás, és mindenki kedvére váltogathatja az áttételt vagy lophatja a napot amíg a társa izzad.
Szóval kielégítő a fenti megoldás? Á, hol van az már! Elsősorban azért, mert kb. két éve utolértek engem is a lengőorrú rekuk. Sok-sok sok előny mellett alig van hátrányuk, úgyhogy egyelőre eszem ágában sincs hagyományos (hátsókerék meghajtású, elsőkerék kormányzású) fekvőre visszaülni, úgyhogy a vázolt tandem koncepció is ugrott. Úgyhogy most próbálok hasonlót elképzelni lengőorrúból. A kormányzás átadását ez persze rögtön vétózza - ugyanis a hátsónak a leghalványabb esélye sincs kézzel felülbírálni az elöl fekvő lábkormányzását. Viszont a külön hajtott kerek így adottak, vagyis válogathat mindenki magának áttételt kedve szerint!
Nézelődtem, de sehol sem láttam még ilyen konstrukciót, pedig előbb-utóbb érdekes lenne kipróbálni! A legnagyobb kérdés gondolom az, hogyan viselkedik az elsőkerék kormányzás ilyen esetben... Nincs kedve valakinek megépíteni egy ilyet? ;)
A raptobike-os tandemet viszont már megcsinálták a tajvaniak, egész pofás!
Utolsó kommentek