Volt kis családi kiruccanás a múlt héten. Nem biciklitúra stílusban, hanem pihenős-láblógatós stílusban, biciklizéssel egybekötve. Levonatoztunk Pécsre, átvágtuk magunkat a Mecseken a tavaly átadott új bringaúton Orfűre - itt volt a táborhely. Jártunk Abaligeten, megnéztük a környék nevezetességeit és geoládáit, aztán áttekertünk Balatonszárszóra, és újabb láblógatást követően átgurultunk Siófokra a Balaton mellett, ahonnan vonat vissza Bp-re.
A riogató hírekkel ellentétben (jelen helyzet szerint legalábbis) a Pécs-Orfű bringaút tökéletes állapotban van, óriási élmény végigtekerni rajta. Gyönyörű helyeken visz a Mecseken át, és emellett változtatos is: váratlan rövid kaptatók (ahol a csomaggal megpakolt elsőkerekes recúgbensnek már kipörgött az első kereke, holott Papánál már levizsgáztam mászásból Gödöllőn...), hosszú 10%-os "szerpentines" emelkedők, és 10%-os ereszkedők jönnek egymás után megtűzdelve olyan éles hajtűkanyarokkal, amiket épphogy be tudok venni. Szóval a bringásokat kiválóan elszórakoztatja ez a bő 15km-es szakasz, aztán egyszer csak megjelennek a hegyoldalban a házak és már Orfűn is találja magát a gyanútlan utazó.
Orfűről és környékéről csak szuperlatívuszokban tudok beszélni, nagyon szépen rendben van a környék, látszik, hogy csurrant-cseppent a tavalyi Pécsi (Európa kulturális fővárosa) pénzekből az itteni tavak környékére is. Ápolt közterületek, ízléses (magán)porták, igényesen felújított és rendben tartott múzeumok. A tó közvetlen környezete is nagyon kellemes, majdnem körbejárható (de legalábbis körbegurulható...) a parti sétányon, ami nincsen agyonpakolva korlátokkal, amitől sokkal természetesebbnek hat a kiépített környezet. De ami ezeknél is nagyobb élmény volt: csupa-csupa kedves, barátságos, közvetlen emberrel találkoztunk, ami nekem (főleg az egész évi személytelen bp-i tapasztalatok után) óriási élmény volt.
Az Orfű-Szárszó szakasz is nagyon kellemes volt, az útvonalat úgy állítottam össze, hogy a lehető legkevesebbet kelljen fő- és nagyforgalmű úton menni, így egy dombokkal sűrűn (mondhatni végig) tűzdelt 110km-es táv lett a vége, a GPS logok szerint összesen 633m emelkedéssel. Pilóták és vasak jól teljesítettek - utóbbi esetében természetesen elsősorban nem a fantasztikus Merida Urban kerékpárra vagyok büszke, hanem a recúgbensre.
Nagyon jól tudtam vele mászni, az ereszkedéseknél pedig rendszeresen átléptem a 60km-es óránkénti sebességet, egyszer a 70km/h-t is, szóval a menetstabilitással nagyobb sebességeknél sincs gond! A meredekebb kaptatókon jó hasznát vettem a duAlfine 150%-os szorzójának, nekem továbbra is nagyon jól beválik ez a megoldás! A szorzó szükségessége megkérdőjelezhetetlen, a 8-as Alfine egymaga a 306%-os áttételi tartományával nem lenne elég az emelkedőkre. (Emlékeztetőül, hogyan is született a duAlfine? Kiindulásként van egy agyváltónk és igényünk egy szorzóváltóra. Ugyebár kell hozzá egy láncfeszítő (a függőleges villapaucs miatt), szóval adja magát egy hátsó váltó használata erre a célra. Ha már ezt úgyis cipeljük magunkkal, minek bajlódjunk egy első átdobóval, ha a szorzót meg lehet oldani hátul is? Nem kell hozzá mást tenni, mint az eredeti Alfi fogaskerék mellé felcsavarozni egy nagyobbat. Ezzel elkészült a duAlfine, és máris lehet használni a hátsó váltót a két fokozat közötti "kapcsolásra".) Na ennyi talán elég is lesz a recúgbens dícsérgetéséből :)
Egy dolgot újítottam erre az útra: a kormány markolatait közelebb húztam egymáshoz, mégpedig úgy, hogy a markolatok hossztengelye közötti távolság 44cm legyen. Miért is annyi? Mert ez a mérete a (legszélesebb) szabvány országúti koskormányoknak. Ez a 44-es markolattávolság 6-7 centivel szűkebb a korábbinál, nem sok szabad helyet hagy a fenekem mellett, ezért is volt kérdéses, hogy működhet-e a dolog. De szerencsére kiderült, hogy működhet, sőt nagyon is jól működik! És nem csak, hogy elviselhető, hanem kifejezetten kellemes ez a szűkebb kormányfogás, úgyhogy hamarosan cserélek országúti kormányra, amitől elsősorban egy kis esztétikai javulást, másodsorban pedig minimális súlycsökkenést várok.
Képgaléria itt, a Szárszó-Orfű szakasz útvonala és GPS logja pedig itt érhető el.
Utolsó kommentek