HTML

Rekumbens - CsináldMagam

Fekvőbiciklik. Gyönyörű, érdekes masinák. Méreg drágák. Tehát? Rekumbens építés á lá sufni. CsináldMagam, Uram!

Masináim

Pycikli (2011)
 minden a Pycikliről

reCÚGbens (2010)
 minden a reCÚGbensről

Alpha (2009)
 minden az Alpháról

Magnum (2008)
 minden a Magnumról

Első próbálkozás (2008)
 minden a kezdetről

Ahol szoktam...

Címkék

3d modell (11) 3d nyomtató (1) 50000 (1) adatlap (1) agyváltó (5) airbike (4) alapanyag (10) alfine (2) alsókormányos (1) alsó kormány (1) amp (1) angol menet (2) anyag (1) aszimmetrikus rugóstag (1) átmérő (2) áttétel (3) balaton (2) befejezve (1) bike2usb (1) bolti átalakító (1) bontó (1) boom (1) carving reku (1) chinkara (1) critical mass (1) cruzbike (1) csepel (1) csomagtartó (2) csőméret (2) csomgtartó (1) csukló (3) danamid (1) dualdrive (2) dualfine (3) eladó (2) első prototípus (10) építés (3) eső (1) evezős rekumbens (1) extracycle (1) fa (1) falvastagság (2) fék (2) fekvőbicikli (1) fekvőbringa (1) fényvisszaverő (1) ferdinand gt3 rs (1) festés (1) flevobike (2) folding (2) fólia (1) fwd (2) fwdmbb (2) galéria (1) görgő (3) görkori (1) gumi (2) gyári (1) gyerek (1) gyűjtemény (1) gyula (1) hajtókar (2) hajtómű (7) harmadik prototípus (34) hason (1) hatásfok (1) hátsó felfüggesztés (2) háttámla (1) hiba (1) inspiráció (1) kardán (1) kerék (3) km óra (1) költségek (3) kormány (6) lánc (7) láncváltó (1) láncvezetés (1) láncvilla (1) láncvonal (3) lengőorrú (14) lengővilla (2) lift (1) limucikli (1) magas (2) második prototípus (38) más sufniából (10) meglévő (1) monorue (1) monowhell (1) negyedik fekvőm (48) négykézláb (4) nordic walking (1) olasz menet (2) oldalkocsis motor (1) oldaltáska (1) összehajtogatva (1) összerakva (7) össztelós (1) ötödik fekvőm (1) ötvenezer (1) pelso (4) pogó (2) posrche (1) próba (6) pycikli (5) python (3) reklám (1) rekumbens (98) rekusit (1) sablon (1) sebesség (1) sketchup (2) sr26 (1) stabilitás (2) stucni (4) súly (1) swb (1) szerelés (33) találkozó (2) tandem (8) tandem egymásnak háttal (1) teleszkóp (2) tervezés (43) tervező (1) töltés (1) triál (1) trike (1) túra (8) ülés (9) üléshuzat (1) üléspárna (1) ülés alatt (1) usb (1) utánfutás (3) váltó (1) váz (8) vázanyag (1) ventisit (1) video (2) villasaru (1) villaszög (1) zártszelvény (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • Gazz: Sajnos nem lehet letölteni a terveket, hibát dob a szerver. Esetleg valahova máshova fel tudnád ra... (2018.11.13. 22:25) Faülés: 1063g
  • gabord18: Sziasztok! Valaki el tudja küldeni az űlés terveit. dolhay@gmail.com -ra Én pedalboat-ot akarok... (2017.01.09. 14:54) Faülés: 1063g
  • gabord18: Szia! Nem jelenik meg a 3d terv. Tudnál adni hozzá egy működő linket v. a tervet. (2017.01.09. 14:43) reCÚGbens 3D-ben
  • LastNomad: Gratulálok a teljesítményhez :) (2016.05.30. 12:19) 6:55 - 2012-es Pelso/Balaton Maraton beszámoló
  • lustaság: Kedves Motyoo! Végigolvastam a blogod, amikor építettem a rekumat és sokat tanultam belőle, köszö... (2014.09.09. 21:48) Újabb négykézlábas
  • Utolsó 20

2010.04.21. motyoo

Ne pogózzunk!

Legalábbis ne tekerés közben. A pogózás a "kerékpáros által indukált villamozgás", vagyis amikor a tekerés közben kifejtett erő hatására a teleszkóp/rugóstag szét- vagy összehúzódik. Ez leggyakrabban az egy forgáspontos vázaknál fordul elő, itt elég nehéz kiküszöbölni, hogy a tekerés miatt keletkezzen erő a rugó tengelyének irányában. Ilyen az én Alphámnak a váza is. Egészen addig nem volt pogózás, amíg az eredeti elasztomeres (jól bekeményedett...) rugóstagot használtam, viszont nem rég kapott egy újat. Kisimult az összes aszfalthiba, cserébe viszont jött a pogózás. Az eredmény az, hogy erőteljes pedálnyomásnál (vagy könnyű áttátelben) megemeli az ülést. A kérdés természetesen az, hogyan lehet ezt a hatást csökkenteni?

1. Pénzzel. Azzal mindent. Lehet bele venni propedal, no-pogo és hasonló speckó csillapítási rendszerrel felszerelt rugóstagokat 6 jegyű összegekért. Ez sajnos nem játszik, ráadásul úgy tudom, hogy 165mm-es szemtávolságú tagoknál elég szűkös ilyenből a kínálat. Update vagy mégis van ilyen tag?

2. Pénz nélkül. Ugye mennyivel jobban hangzik? ;) Szóval valahogy úgy kellene átalakítani a geometriát, hogy az kevésbé legyen hajlamos a lánc húzásából a rugó tengelyirányába erőt kifejteni. Sajnos itt elég kicsi a mozgástér, meg van kötve a kezem. Szétvagdosni ugyanis nem szeretném, a játéktér egyedül a láncvezetés módosítása. És itt sincs túl sok lehetőség, ugyanis a láncnak mindeképpen a hátsó lengővilla forgáspont alatti részen kell kilépnie a villa belsejéből. Ha kibújt, utána lehet vele játszni. Íme hát az ötlet:

 A felső görgőt átrakni a lengővillára, a forgáspont mögé. Első (és második és sokadik) ránézésre is úgy tűnik nekem, hogy így kisebb lesz a rugóstagra kifejtett, függőleges irányú emelő erő. Szerintetek? Nem vagyok egy nagy fizikus, szóval a tudományos kísérletet igyekeztem egy szoftverre bízni, erre az első jelöltem a (kisiskolásoknak készült) Phun.

Megrakjzoltam benne a bringáról a skiccet, beállítottam az alkatrészek súlyát. A görgők súrlódását nullára, a lánc és a hátsó fogaskerék súrlódását pedig maximálisra állítottam (de még sajnos így is csúszik rajta a lánc). Az első fogaskerék kicsit trükkösebb: azért, hogy lehessen érzékeltetni a normál tekerés változó intenzítását, a kettéosztottam a tárcsát, a zöld részen maximális tapadást, a kékes részen pedig tapadásmentességet állítottam be. A rajzon folyamatosan látszik mindkét görgő, de egyszerre csak az egyik van egy síkban (pontosabban egy ütközési csoportban) a lánccal, így könnyű váltogatni közöttük. A tekerési erőt az első fogaskerék közepén egy motor adja. Két féle tesztet végeztem, az egyik az alajén, a másik pedig 0:35-nél kezdődik. Íme hát a filmecske a tapasztalatokról:

Hát nem is tudom... talán inkább a gyakorlatban kellene kipróbálni ;) Persze ha valaki jó elméletben, nyugodtan mondja meg a frankót, örömmel venném az okítást!

17 komment

Címkék: pogó harmadik prototípus láncvezetés


A bejegyzés trackback címe:

https://rekumbens.blog.hu/api/trackback/id/tr841939906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paci62 2010.04.21. 23:19:08

Heló motyoo,nekem van egy igen egyszerű megoldásom a pogóra.A forgásponton lévő görgő hejett egy csapágyazott dupla fogaskereket kell felszerelni és két láccal kell megoldani a hajtást.Ez nem saját ötlet,rengeteg recut megnéztem már a neten és nem ritka megoldás.Az én gánygépem is dupla láncos de ott adta magát a kész monti hátsó vázvilla és az áttételemet is megtudtam így változtatni mert az eredetivel 35-40 km/ó körül már nagyon gyorsan kellet erőből tekerni.Nagyobb lánckereket meg nem tudtam beszerezni.Hát ennyi remélem tudtam segíteni.
Hali.

paci62 2010.04.22. 09:09:50

A motoroknál pl:robogók vagy kardán meghajtsú(BMW)gépeknél is jelentkezik a ''pogó''-hatás de ezt a forgató nyomaték okozza,a hatása mégis szinte ugyan ez gyorsításkor a csuklópontnál megemelkedik motorféknél pedig lefelé indul.Ezt csak egy rövid két csuklópontos összekötőelemmel tudták tökéletesen kiküszöbölni,ez ebben az estben nagyon bonyolultnak tűnik.De külömben nem értem miért zárod ki azt a lehetőséget hogy a hátsóvilla fölött fusson a lánc pedig ez is jó megoldás lenne és nem is kivitelezhetetlen,kétségtelen hogy kell egy harmadik vezető görgő is.Bocsi hogy belekontárkodok a dolgaidba,ha nem akarod jelezd és én felszívódok.Köszi.

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2010.04.22. 10:34:34

@paci62:
-lánc a forgáspont fölött: úgy érzem, hogy ezzel csak megfordítanám a pogóhatást. Mivel a láncban épp egy fordított törés lenne, tekerésnél a vázat lefelé pogóztatnám. Mondjuk a visszafordító görgő kifejtene egy ellenkező irányú erőt. A láncvezetésben amúgy útban lenne a hátsó fék is. Szóval ezt a megoldást tartogatnám utoljára.
-dupla fogaskerék: Szerinted ez változtat ez eredő erőkön? Én nem hinném... IMHO a fogaskerekek tegelyére ható erő és ellenerő tökéleetsen kioltják egymást egyenes láncvonal esetén, törésnél pedig ugyanúgy viselkedik, mint egy normál görgő.

paci62 2010.04.22. 14:13:51

Igaz nehéz feladat erre megoldást találni de van egy másik ötletem ami átgondolásra érdemes.Az emelő erőkar az a villa forgás pontjában nulla ez biztos vagy ahhoz közel igen kicsi és ha a láncot ott töröd meg és két görgövel ott is tartod(mondjuk a sárga görgő jó hejen van de egy másikat elé teszel és köztük S alakban átvezeted a láncot)akkor a villát mozgató erő karod a forgáspont és a sárga görgő középpontja közötti táv lessz amire ellentétes erővel hat a két görgő közötti táv mint erőkar.Modellezd le érdemes.Ennyi hali.

paci62 2010.04.22. 14:20:00

A másik görgőt közvetlen elé tedd azt is a villára természetesen.

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2010.04.22. 15:57:53

@paci62: Azt is vedd bele a dologba, hogy van ám itt még egy erő, vagyis ennek az erőnek egy másik hatása. Talán úgy a legegyszerűbb elképzelni, hogy ahogy a lánc ki akar egyenesedni, úgy húzza a görgőt az adott irányba. Tfh. a villa forgáspontján keresztül vezetem a láncot. Mivel a forgáspont a (görgő nélküli képzeletbeli) egyenes láncvonal fölött van, a villa forgáspontján elhelyezett görgőt a lánc (az egyenesítő ereje miatt) lefelé fogja nyomni, azaz összenyomja a rugót.
Amúgy megtemméd, hogy felskicceled az ötlete(i)det? Úgy talán könnyebben megérteném... bocsi...

vmiklos · http://vmiklos.hu/blog 2010.04.23. 01:29:35

Egyaltalan nem ertek a rekumbens temahoz, de az enyemnel egyel komolyabb montikon van ilyen kis kar amivel menet kozben lehet allitani a kemenyseget a teleszkopnak, ergo ha mesz lefele akkor kieresztheted, hogy ne razza szet a kezed a kormany, hameg felfele mesz akkor belockolhatod, hogy ne pogozzon. Valami ehhez hasonlot nem lehet itt is elsutni?

paci62 2010.04.23. 08:52:31

Bocs de nem vagyok egy nagy PC guru és valamiért nem tudok ide beilleszteni képet se videót se semmit csak törlést enged.Ha tudod mi az oka és tudsz megoldást írd.Köszi.

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2010.04.23. 09:42:17

@vmiklos: Lehetni lehetne. Vannak csodatevo rugostagok mennyei aron... Ezt elkerulendo eloszor arra szeretnek megoldast keresni, hogy a vazgeometria valtoztatasaval (konkretan a lancvezeto gorgo athelyezesevel) hogyan lehet csokkenteni a pogo-hatast.

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2010.04.23. 09:45:25

@paci62: A kommentekbe nem lehet képet feltölteni. Két lehetőséged van: feltölteni valahova a netre a képet és belinkelni ide (van sok képfeltöltős oldal, de akár a testbike-os profilod alá is feltöltheted egy galériába), vagy elküldheted nekem mailben.

paci62 2010.04.23. 11:11:57

Ok.még ma küldök neked egy filmet a műhelyembe hirtelen összedobott kisérletről ami a valóságban szemlélteti hogy a csuklóponton áthaladó húzóerőnek semmiféle hatása nincs ami "pogózást"okozna.Elnézést,igen abban igazad van hogy nem a görgőnek kell a középponban lennie hanem a lánc és a görgő érintkezési pontjának.

paci62 2010.04.23. 13:47:40

Nem lessz film ma biztos nem,mára készvagyok.Túl nagy a mérete nem töríthető eléggé nem tudom elküldeni nincs egyenlőre hová feltölteni majd egyszer még megpróbálom de nem ma.A számítások nem egyszerűek,én neharagudj de idő híjján most nem vállalom,külöben egy jóval precízebb modell progival lehetne hejettesiteni mert végülis csak az arányok számítanak.

paci62 2010.05.06. 13:10:15

A youtubon nem műksz a komment hát ide írom. A filmecske csak a logikára épít.Felül vezetett lánc felfelé az alul vez. lefelé húzza a villát a kettő ellentétes erő,kell legyen egy nullpont és ez csak a villa forgáspont lehet.A te esetedben ott nem lehet vezetni a láncot(konstrukciós okok miatt) csak ahhoz közel.Akkor most vázolnám a fő problémát a pogozás ügyben.A te lácod is alul vezetett és a villát lefelé húzza(vagyis emeli a villa forgáspontját de az ugyan az)és a lánc követi a villát igy egyre könnyebben tudja húzni mert változik az erőkar(ez egy öngerjesztő folyamat) ráadásul a pedálerő sem egyenletes föleg lassú áttéleknél,ezért ha a lánc két görgő között a villa forgpontjához közel(minél közelebb)van vezetve és nem tudja követni a villa mozgását így nincs változó erőkar csak egy állandó kicsi erőhatás ami elhanyagolható és nem okoz "pogozást".Részemről a dolog kivesézve.Az általad berajzolt sárga szinű görgő jó ötlet csak ne alatta fusson a lánc hanem fölötte.Fontold meg.Köszi hali.

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2010.05.10. 10:16:10

@paci62: Na majd próbálkozom és beszámolok! Köszi a segítséget!

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2010.10.08. 15:53:12

A problémára a megoldás végül egy rugós-elasztomeres rugóstag lett, viszonylag erős előfeszítéssel. Pápá pogózás! :) :)