Legalábbis ne tekerés közben. A pogózás a "kerékpáros által indukált villamozgás", vagyis amikor a tekerés közben kifejtett erő hatására a teleszkóp/rugóstag szét- vagy összehúzódik. Ez leggyakrabban az egy forgáspontos vázaknál fordul elő, itt elég nehéz kiküszöbölni, hogy a tekerés miatt keletkezzen erő a rugó tengelyének irányában. Ilyen az én Alphámnak a váza is. Egészen addig nem volt pogózás, amíg az eredeti elasztomeres (jól bekeményedett...) rugóstagot használtam, viszont nem rég kapott egy újat. Kisimult az összes aszfalthiba, cserébe viszont jött a pogózás. Az eredmény az, hogy erőteljes pedálnyomásnál (vagy könnyű áttátelben) megemeli az ülést. A kérdés természetesen az, hogyan lehet ezt a hatást csökkenteni?
1. Pénzzel. Azzal mindent. Lehet bele venni propedal, no-pogo és hasonló speckó csillapítási rendszerrel felszerelt rugóstagokat 6 jegyű összegekért. Ez sajnos nem játszik, ráadásul úgy tudom, hogy 165mm-es szemtávolságú tagoknál elég szűkös ilyenből a kínálat. Update vagy mégis van ilyen tag?
2. Pénz nélkül. Ugye mennyivel jobban hangzik? ;) Szóval valahogy úgy kellene átalakítani a geometriát, hogy az kevésbé legyen hajlamos a lánc húzásából a rugó tengelyirányába erőt kifejteni. Sajnos itt elég kicsi a mozgástér, meg van kötve a kezem. Szétvagdosni ugyanis nem szeretném, a játéktér egyedül a láncvezetés módosítása. És itt sincs túl sok lehetőség, ugyanis a láncnak mindeképpen a hátsó lengővilla forgáspont alatti részen kell kilépnie a villa belsejéből. Ha kibújt, utána lehet vele játszni. Íme hát az ötlet:
A felső görgőt átrakni a lengővillára, a forgáspont mögé. Első (és második és sokadik) ránézésre is úgy tűnik nekem, hogy így kisebb lesz a rugóstagra kifejtett, függőleges irányú emelő erő. Szerintetek? Nem vagyok egy nagy fizikus, szóval a tudományos kísérletet igyekeztem egy szoftverre bízni, erre az első jelöltem a (kisiskolásoknak készült) Phun.
Megrakjzoltam benne a bringáról a skiccet, beállítottam az alkatrészek súlyát. A görgők súrlódását nullára, a lánc és a hátsó fogaskerék súrlódását pedig maximálisra állítottam (de még sajnos így is csúszik rajta a lánc). Az első fogaskerék kicsit trükkösebb: azért, hogy lehessen érzékeltetni a normál tekerés változó intenzítását, a kettéosztottam a tárcsát, a zöld részen maximális tapadást, a kékes részen pedig tapadásmentességet állítottam be. A rajzon folyamatosan látszik mindkét görgő, de egyszerre csak az egyik van egy síkban (pontosabban egy ütközési csoportban) a lánccal, így könnyű váltogatni közöttük. A tekerési erőt az első fogaskerék közepén egy motor adja. Két féle tesztet végeztem, az egyik az alajén, a másik pedig 0:35-nél kezdődik. Íme hát a filmecske a tapasztalatokról:
Hát nem is tudom... talán inkább a gyakorlatban kellene kipróbálni ;) Persze ha valaki jó elméletben, nyugodtan mondja meg a frankót, örömmel venném az okítást!
Utolsó kommentek