Már csak egyetlen régi nehéz alkatrész rontja az összképet, egy Shimano FC-M200 hajtómű a 200GS sorozatból.
Arra kiváló volt, hogy ki tudjam tesztelni a megfelelő első lánctányér méretet: 48 fog. Szóval szükségem van egy trekking hajtóműre. Simán hangzik, hogy is ment ez régen? Az ember leméri a csapágyház szélességét, megnézi milyen menet kell a bringába, kinéz egy szimpatikus hajtóművet és a hozzá passzoló csapágyat, majd elballag a sarki boltba és megveszi. A rekvizítumok tehát: integrált tengelyes trekking hajtómű 70mm széles olasz menetes csapágyházba.
Hoppá... integrált MTB és trekking hajtóművek csak angol menetes vázakhoz léteznek. Hurrá... sebaj, létezik olasz menetes csapágy is az integrált karokhoz, a versenygépekbe. Nincs más hátra, mint összeházasítani ezeket az alkatrészeket. Körbekérdezgettem itt-ott, eltérő véleményeket kaptam, pl:
Nem jó, mert kevés lenne a menet:
nem megy, a montis karoknak hosszabb a tengelye, az országúti közepek csészéjén meg kevesebb a menet.
a hosszabb tengely miatt 3 alátét kell montin a 68-as házhoz, az olasz menet 70-es, azaz jobb esetben is 2 alátét kell majd. ennyit a kevesebb menet az olasz középrészen nem bir el.
Nem 73, hanem 68+a 3x2,5mm-es távtartó=75,5. Ha szimmetrikusra akarja akkor a bal oldalra egy 1,5-ös távtartó kell, a jobbra egy 4-es, ami már nagyon sok. Még ha elcsalja és 2,75-öst (talán a 2,5 is elég) rak mindkét oldalra akkor is necces.
Én nem kockáztatnám az vázban a menetet, főleg ha alu.
Aztán viszont kaptam egy bíztató leírást a ProBike-tól emailben. Eszerint az elképzelés jó, hiszen:
A trekking karoknak nem minden esetben hosszabb a tengelye, ez évjárat függő is. Mint ahogy az országúti csészéken sem minden esetben rövidebb a menet, ez típus függő is. Az előttem lévő XT középrész bal csészéjén 10 míg a jobb oldalin 12,5 mm menet van. A szintén előttem lévő Dura Ace csészék mindkét oldalán 10,5 mm... Meg kell azt is jegyeznem, hogy minden integrált csésze csapágy felőli végén 2 mm szabad helye a menet kifutásának, itt gyakorlatilag nincs rögzítés. Tehát ha oldalanként 2-2 mm-es alátétet használsz is, a csészéken ezáltal egyáltalán nem csökkented az aktív menethossz egy mm-t sem. Másrészt, ha mégis 2 alátét kellene egy országúti csésze valamelyik oldalára, akkor is marad 6-7 mm, ami bőven elég. A legtöbb hagyományos fejcsapágynak sem szélesebb ennél a felfekvő felülete, pedig a telók erőkarja némileg hosszabb, mint a hajtókaroké... Ha ott elbírja, itt sem lesz gond a 6-7 mm-el. Ráadásul a te 70 mm-es csapágyházad előny a 68 mm-esekkel szemben. üdv BikePro
Levontam a következtetést: vagy jó lesz, vagy nem... Játszadozni viszont drágák ezek a hajtóművek. Alapvetően két lehetőségem maradt, amennyiben korszerű hajtóművet szeretnék:
- hagyom a francba az integrált tengelyes cuccokat, és veszek bele octalinkes vagy négyszöges karokat. Ha azt mondjuk, hogy a Hollowtech a korszerű, akkor nem sok lehetőség marad, ugyanis az egyetlen nem integrált tengelyes Hollow-s kar a FC-M521 Deore. Legalábbis én nem találtam másikat.
- megszabadulok az olasz menettől. Erre két mód van, vágatni bele angol menetet (de mivel ez szűkebb, előtte fel kell tölteni a csapágyház belsejét) vagy levágni a francba a mostanit és felhegeszteni egy angol menetes csapágyházat
Folyt. köv. hamarosan :)
Utolsó kommentek