Pupu nem rég bedobott egy nagyon érdekes cikket a közösbe, ami nem más mint a Cruzbike Vendetta tesztje. Jó a cikk, szívfájdító irigységgel lehet a 10 kilós Vendettáról olvasgatni, mégis ami engem leginkább megfogott belőle az egy kis mondatocska, miszerint "climbing speed is directly related to BB flex". Vagyis azt állítja, hogy a reku mászási teljesítményét leginkább a középrész (vagyis a hajtóművet tartó vázrész) csavarodása befolyásolja.
Talán még emlékeztek rá mennyit bajlódtam ezzel én is tavaly, mire sikerült a megfelelő merevséget elérni. Hátha megspórolok Nektek, a vállalkozó kedvű rekuépítőknek néhány flexkorongot és pár centi varratot, ha megosztom a tapasztalatokat. Íme, nálam ezek voltak az állomások:
- Eredetileg "térhálós" váznak szántam a reCÚGbens elejét. Erről aztán hamar kiderült, hogy iszonyatosan csavarodik. Előre-hátra irányban tökéletes ugyan a térhálóm, de oldal irányban mit sem ér. A megoldás? Keresztirányú merevítés a két oldal közé! Ugye milyen jó ötlet lenne, ha nem lenne útban a kerék?...
- Első próbálkozásként lecseréltem Lompi stílusú - kerék "köré hajlított" csőre - a két pipát. Erről villám gyorsan kiderült, hogy nagyon rossz ötlet volt, lényegesen rosszabb a pipás megoldásnál. Tekerés közben a hajtómű egész egyszerűen bolygómozgást végzett, ami borzasztó sok energiát nyelt el. A cső közepe - a hajlításnál - már enyhe taposásnál is számottevő jobbra-balra kilengést produkált. Bár ez a megoldás rossz, legalább egyértelműen megmutatta mi a hiba, amit így könnyű volt orvosolni, lásd a következőn.
- Kétoldali függőleges merevítést kapott Lompi csöve: támasztórudakat a keréktengely és a cső közepe - a hajlítás - közé.Ezzel a húzással ugyan nagyon jó merev lett, de borzasztó csúnya és igénytelen - akik voltak tavaly Isaszegen, láthatták. Gyorsan úgy döntöttem, hogy nem tetszik a megoldás, végleges(ebb)et, esztétikusabbat és könyebbet szeretnék. Vagyis ismét ment az egész eddigi a kukába.
- Minden bizalmammal egy viszonylag nagy átmérőjű, ám kis falvastagságú csőre esett a választásom. Úgy döntöttem, hogy 35x1,2mm-es húzott acélcsőből hajlíttattok a kerék köré egy ívet.Jelentem, ez prímán bevált! Fényévekkel jobb bármi előző megoldáshoz képest, olyannyira, hogy bátran kijelenthetem: frankón jó merev lett a váz első háromszöge! Ráadásul - szerintem - esztétikus is, úgyhogy elégedetten fújtam rá egy réteg matt feketét és azóta sem változtattam rajta. Jó megoldásnak tűnik, valószínűleg öröklöm majd tovább a következő rekumra is. De arra még várni kell...
Azért mennék egy emelkedőt a Vendettával, na... :)
Utolsó kommentek