Amikor elkezdtem gondolkodni a harmadik fekvőmön tavaly november környékén, a két alapvető kiindulási pontom az volt, hogy egyenes vázzal és normál monti hátsó villa felhasználásával építek. Rögtön látszott az a probléma, hogy a rugóstagot nem lehet hagyományosan elhelyezni, erről már volt szó itt a blogban. Az elsők között egy olyan elképzelés merült fel bennem, hogy a tagot nem a villa csúcsára, hanem a lengővillára erősítem, kb a felni vagy a gumi mellé, függőlegesen. Így kombinálódna a normál monti villa és a lengővillás (függőleges rugóstagos) megoldás, elvben jól hangzik. Keresgéltem, csinált-e már valaki ehhez hasonló aszimmetrikus rugóstag elhelyezést, de nem találtam ilyent, úgyhogy letettem róla, gondolom nem véletlenül nem vágott bele senki, biztosan túl nagy csavaró-nyíróerő lépne fel a villa felfüggesztésénél a forgásponton. Úgyhogy más megoldást kellett keresni a tag elhelyezésére, a legutóbbi ötlet az volt, hogy a tagot nem a villa csúcsából, előle, hanem fölüle indítom, ezzel ugyan lehet spórolni valamennyi helyet, de nem érzem tuti megvalósításnak.
A hétvégén nézegettem az előző postban szereplő masinákat, van-e olyan megoldás, ami közel áll az én elképzelésemhez. Kettő merült fel, a HP StreetMachine GTE és az Azub 5 és Max. Bár vízszintes taggal van mindkettő, mégsem egészen olyanok, mintha normál monti villát használnának, mert a láncvilla jóval rövidebb. Az Azubokat jobban körbeszaglászva ( thx Python) viszont látszik egy érdekesség: a tagot nem a váz tengelyén, hanem attól oldalra helyezték el. Végre egy aszimmetrikus megoldás, talán mégis lehet ilyenben gondolkodni! (És még egy: Hase Tagun) Tervezgettem, rajzolgattam, és sikerült összehozni egy olyan vázgeometriát, ami egyre inkább kompromisszumoktól mentes: a rugóstag az ideális helyzetben áll (a villa forgáspontjára képzelt kör érintőjével párhuzamosan), a lánc metszi a villa forgáspontját (ez kell a pogómentes kialakításhoz) és mindezek ellenére az ülést eléggé hátra lehet vinni és alacsonyan lehet tartani. Az ülés és a hajtótengely magassága között 10 cm a különbség (54 ill 64 cm), azt hiszem ez kényelmes pozíciót biztosít egy városi-túrázós-mindenes fekvő pilótájának.
2009.02.22. motyoo
Egy kis aszimmetria
Szólj hozzá!
Címkék: tervezés rekumbens harmadik prototípus aszimmetrikus rugóstag
A bejegyzés trackback címe:
https://rekumbens.blog.hu/api/trackback/id/tr8958907
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek