Jó ideje tervezem már a lengőorrút, de valahogy sosem jutok el odáig, hogy itt, a blogon is írjak róla. Megpróbálok most gyorsan végigmenni az eddigi változatokon, elmesélem, hogyan alakulgatott mostanáig a terv.
Alapvetés: Szeretnék előre 26"-os kereket. Egyrészt a kisebb gördülési ellenállás miatt, másrészt pedig, mert a 20-assal nagyon kellemetlen a városban a padkázás. Hagyományos fekvőből az én termetemhez a 2x26-os kerékméret sajnos túl magas üléspozíciót követelene meg. Lengőorrúból viszont ez nem probléma, hiszen nem baj, ha a hajtómű közel van a kerékhez: mivel együtt fordulnak, nem tud beleérni! A hajtómű (és így az ülés is) olyan alacsonyan lehet, mint egy 26/20-as hagyományos fekvőn. Helyben vagyunk! Így kell alacsony üléspozíciójú 26/26-os gépet építeni! Akkor fogjunk is hozzá a tervezéshez!
1. a kézenfekvő megoldás
Lengőorrú tervezéséhez ez a doksi a kályha, innen érdemes elindulni:
Géométrie vélo horizontale à traction directe (pdf)
Felrajzoltam Sketchuppal a váz fő pontjait, alapul véve a tengelytávot és a homlokcső dőlésszögét. 120 cm tengelytáv, 55 fokos homlok. Ez kiadta a teljes geometriát, ami ráadásul minden jellemzőjével a megadott tűréshatárokon belül van. Na mondom ez egyszerű! 1 óra alatt össze lehet dobni a terveket, hiszen nincs agyalás a láncvonallal, nem kell centizni a hajtókart és a kereket sem.
2. állítható boom
Legyen testreszabható a masina! Nem probléma, mivel a váz középső és hátsó része egyszerű egyenes csőből van, bőven marad hely hátratolni az ülést, 10-15 centit is akár. De! A lengőorrúaknak egy fontos tulajdonsága az IDP, a pedálozás és irányítás kölcsönhatása. Pongyolán fogalmazva annál nagyobb az IDP, mínél távolabb ülünk a homlokcsőtől. Az ülés hátratolásával tehát megnő az IDP. Ilyen szempontból szerencsésebb lenne egy boomos megoldás, azaz fix üléspozícióhoz képest a hajtótengely távolságát állítani egy becsúszó segítségével. Semmi gond, adaptáljuk a megoldást a hagyományos fekvőkről!
3. villa nélkül
Lesz itt még egy gond. Nagyon közel van a villaváll az üléshez, folyamatosan bele fog érni a combom, útban lesz a tekerésnél. Ki kell szedni a villát! Az első boomot pedig a villanyak aljához lehet hegeszteni, oda, ahonnan a rendes villa vállai is indulnának.
Nem lehet gond, ilyesmi geometriát már láttunk a felvobike-oknál.
4. állítható boom jól
Nem lesz jó a boom így. Pontosabb a boomot támasztó első villa, amit a lengőorrúnál végül is nevezhetünk nevén láncvillának. Útban lesz a láncnak, legalábbis a jobb oldalon. Kis módosítás, és az aszimmetrikus láncvillákkal máris működőképes a boomos lengőorrú.
És még egy változtatás: ha fejjel lefelé átfordítom a homlokcsövet (vagyis benne a villanyakat) úgy, hogy a boom ne az aljából, hanem a tetejéből induljon, akkor mindenkinek sokkal jobb lesz. A hátsó vázgerincnek azért, mert kisebb lesz benne a törés, a boomnak pedig azért, mert egyáltalán nem lesz benne törés. Win-win, ugye? Ráadásul még szebb is lett, harmonikusabb!
A függőleges támvillával nekem így jobban is tetszik, robosztusabb lett a geometria. Bár hiányzik a normál első villa, az első háromszög kezd kialakulni.
5. állítható boom helyett becsúszó első rész
Mennyivel egyszerűbb a tervező élete, ha fix az első háromszög, így nem kell bajlódni a lánccal, meg holmi aszimmetrikus láncvillákkal. De természetesen maradjon meg az állíthatóság. Mi lenne, ha a boomban nem csak a hajtás, hanem az egész első rész csúszna? Ennek a megoldásnak az előnye egyben a hátránya is: ha a hajtással együtt a kereket is tologatjuk, megváltozik az utánfutás. Minél jobban kitoljuk az elejét, annál inkább lecsökken. Ez behatárolja az állíthatóságot, kb. 10 centis játékot enged. Ez hátrány, mert a különböző magasságú pilótáknak más-más utánfutás fog adódni, így az ideális értéket nem lehet mindenkinek beállítani. Előny viszont, hogy lehet próbálgatni, be lehet játszani az ideális utánfutást! Ez persze csak a prototípusnál előny, de hát ezek az "ipari hulladékok" mind-mind prototípus gépezetek, ritka a végleges kiforrott példány (tisztelet a kivéltelnek).
Mára egyelőre ennyi. Folyt köv.
Utolsó kommentek