HTML

Rekumbens - CsináldMagam

Fekvőbiciklik. Gyönyörű, érdekes masinák. Méreg drágák. Tehát? Rekumbens építés á lá sufni. CsináldMagam, Uram!

Masináim

Pycikli (2011)
 minden a Pycikliről

reCÚGbens (2010)
 minden a reCÚGbensről

Alpha (2009)
 minden az Alpháról

Magnum (2008)
 minden a Magnumról

Első próbálkozás (2008)
 minden a kezdetről

Ahol szoktam...

Címkék

3d modell (11) 3d nyomtató (1) 50000 (1) adatlap (1) agyváltó (5) airbike (4) alapanyag (10) alfine (2) alsókormányos (1) alsó kormány (1) amp (1) angol menet (2) anyag (1) aszimmetrikus rugóstag (1) átmérő (2) áttétel (3) balaton (2) befejezve (1) bike2usb (1) bolti átalakító (1) bontó (1) boom (1) carving reku (1) chinkara (1) critical mass (1) cruzbike (1) csepel (1) csomagtartó (2) csőméret (2) csomgtartó (1) csukló (3) danamid (1) dualdrive (2) dualfine (3) eladó (2) első prototípus (10) építés (3) eső (1) evezős rekumbens (1) extracycle (1) fa (1) falvastagság (2) fék (2) fekvőbicikli (1) fekvőbringa (1) fényvisszaverő (1) ferdinand gt3 rs (1) festés (1) flevobike (2) folding (2) fólia (1) fwd (2) fwdmbb (2) galéria (1) görgő (3) görkori (1) gumi (2) gyári (1) gyerek (1) gyűjtemény (1) gyula (1) hajtókar (2) hajtómű (7) harmadik prototípus (34) hason (1) hatásfok (1) hátsó felfüggesztés (2) háttámla (1) hiba (1) inspiráció (1) kardán (1) kerék (3) km óra (1) költségek (3) kormány (6) lánc (7) láncváltó (1) láncvezetés (1) láncvilla (1) láncvonal (3) lengőorrú (14) lengővilla (2) lift (1) limucikli (1) magas (2) második prototípus (38) más sufniából (10) meglévő (1) monorue (1) monowhell (1) negyedik fekvőm (48) négykézláb (4) nordic walking (1) olasz menet (2) oldalkocsis motor (1) oldaltáska (1) összehajtogatva (1) összerakva (7) össztelós (1) ötödik fekvőm (1) ötvenezer (1) pelso (4) pogó (2) posrche (1) próba (6) pycikli (5) python (3) reklám (1) rekumbens (98) rekusit (1) sablon (1) sebesség (1) sketchup (2) sr26 (1) stabilitás (2) stucni (4) súly (1) swb (1) szerelés (33) találkozó (2) tandem (8) tandem egymásnak háttal (1) teleszkóp (2) tervezés (43) tervező (1) töltés (1) triál (1) trike (1) túra (8) ülés (9) üléshuzat (1) üléspárna (1) ülés alatt (1) usb (1) utánfutás (3) váltó (1) váz (8) vázanyag (1) ventisit (1) video (2) villasaru (1) villaszög (1) zártszelvény (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • Gazz: Sajnos nem lehet letölteni a terveket, hibát dob a szerver. Esetleg valahova máshova fel tudnád ra... (2018.11.13. 22:25) Faülés: 1063g
  • gabord18: Sziasztok! Valaki el tudja küldeni az űlés terveit. dolhay@gmail.com -ra Én pedalboat-ot akarok... (2017.01.09. 14:54) Faülés: 1063g
  • gabord18: Szia! Nem jelenik meg a 3d terv. Tudnál adni hozzá egy működő linket v. a tervet. (2017.01.09. 14:43) reCÚGbens 3D-ben
  • LastNomad: Gratulálok a teljesítményhez :) (2016.05.30. 12:19) 6:55 - 2012-es Pelso/Balaton Maraton beszámoló
  • lustaság: Kedves Motyoo! Végigolvastam a blogod, amikor építettem a rekumat és sokat tanultam belőle, köszö... (2014.09.09. 21:48) Újabb négykézlábas
  • Utolsó 20

2011.03.08. motyoo

Csavarodó középrész

Lompinál jártam, új bringát csináltam. Szinte... ugyanis nem én csináltam hanem Ő, és nem új bringát, csak a Recúgbens elejét frissítettük kicsit.

A cél nem volt más, mint hogy csökkentsük a tekerésből adódó csavarodást/nyírást, ami a középrésznél jelentkezik. Gergő szépen lemodellezte a dolgot, ilyesmi jelenségről van szó (persze nem ilyen durván, a modellen jelentősen el van túlozva a mozgás)

az eredeti eleje

ami kb. így viselkedett ha, az ember jól megtaposta a pedált

Nézegettem sokféle megoldást, hiszen ez a csavarodás minden elsőkerékhajtású fekvőnek - lengőorrúnak és pythonnak - a problémája kell legyen. Mint mindent, ezt is sokan sokféleképpen oldották meg.

térhálós megoldás

merevítő a kerék körül

lompi féle

az összes eddigi ötvözése

1-es lemezből félcső forma

és persze van olyan is, aki magasról tesz a merevítésre

Elnézve ezeket a bringákat, én erősen gyanítom, hogy itt is csavarodik a középrész. Na de ez nem jogosít fel arra, hogy ne akarjam megoldani a saját problémámat! A dinamikus modell és a többiek megoldásai alapján tehát két dolgot terveztem el:

  • a láncvilla szívószálait (ez 13x1,2-es cső volt) le kell cserélni erősebbre, erre a célra kézenfekvő egy eredeti láncvilla. Lompi rábeszélt, hogy akkor már ne vágjuk le róla a középrészt sem, bízva a gyári hegesztésben. Így is tettünk, kapott egy új láncvillát és középrészt a régi helyett.
  • a vízszintes szívószálak helyett (ez 10x1-es cső volt) a kerék ívére görbített merevítőt kellene rakni a kerék köré. Erről lemondtam még mielőtt nekifogtunk, aztán a mester mégis rábeszélt. Úgyhogy csináltunk egy ilyet fél colos csőből.

végül ilyen lett, amit elkövettünk

és tessék nézni a gyönyörű AWI varratokat (igen, ez itt a reklám helye)

Ez már állati bika merev, mi? Sajnos az első taposópróba azt mutatta, inkább szép. Gyanítom, hogy kénytelen merevebbnek lennie, mint volt, de sajnos még mindig mozgolódik ha az ember nekitapos (ülésbe befeszül, kis áttétel, haddszóljon). Sebaj, nem csüggedek! Ha a kerék körüli feles cső nem is javított a szívószálakhoz képest, a láncvilla cserével biztosan beljebb vagyunk. Legközelebb kap majd még egy merevítőt lemezkét a középrész csatlakozásánál, hátha segít. Meg már alakul a fejemben a hajlított csőhöz is egy merevítés, talán ezt is megpróbálom a hétvégén. Meglássuk!

Aztán - hogy legyen sikerélmény is - teszteltem ... egy másik masinát, de mondom meg melyiket ;) Jóóóóóó volt! Aztán ha már benne ülök, megnéztük a hajtóműcsavarodást. És hát mi történt? (Ezt sem mondom el.)

De ki-ki megírhatná (akár kommentben), hogy az ő középrésze hogy viselkedik, ha álló helyzetben kis áttételben a féket behúzva jól odalép neki. Bemozdul, bebillen oldalra vagy áll mint a cövek?

És persze hálás köszönet Gergőnek és Lompinak!!!

12 komment

Címkék: tervezés szerelés rekumbens hajtómű negyedik fekvőm


A bejegyzés trackback címe:

https://rekumbens.blog.hu/api/trackback/id/tr92718077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jónévez 2011.03.08. 21:19:33

Hagytad a hasadba beszélni a gyereket a "két gyenge szívószál" poént...
Most meg azt írod: "Sajnos az első taposópróba azt mutatta, inkább szép." -hát, nem szép. Szebb volt. "sajnos még mindig mozgolódik ha az ember nekitapos" -akkor kár volt érte.
Persze, utólag könnyű okoskodni. Akkor előre szólok:

Most nehogy a kormányt vágd le, mert kezded elhinni, hogy a 45fok elfordulás kevés... 45fok 1,20 tengelytávnál 1,20-as sugarú kört eredményez. 2,40-es átmérő. Kevesebb, mint egy forgalmi sáv. Kíváncsi vagyok, hányszor van szükség egyetlen életen belül kisebbre...

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2011.03.09. 10:02:52

@jónévez: nem tervezem levágni a kormányt, nyugi :) Ha már mondasz ellenvéleményt (mármint, hogy kár volt levágni a szívószálakat", mondhatnál mellette is valamit - hogy hogyan javuljon a dolog? Sajnos az nem vígasztal, hogy a többi lengőorrún is ugyanígy nyíródik a középrész tekeréskor, én azt szeretném, ha nálam nem nyíródna!

jónévez 2011.03.09. 21:36:48

Á, 100%-os megoldást én sem tudtam volna. Képzettebb is vagy nálam bicikliépítés terén.

Azonban arra gondolok, hogy hát a hidak sem vízszintesek, hanem "púposak".
Ha a "szívószálak" lentebb, a villa lentebbi részére támaszkodnának, és nem egyenesek, hanem kifelé íveltek volnának, és az a villarész is kifelé ívelten futna lefelé, amelyik párhuzamos a lánccal, az talán jobban ellenállna a "görbítgetésnek".
Vagy jól tévedek.

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2011.03.10. 17:28:18

@jónévez: szerintem hibás a "púpos híd" eszmefuttatás, mert a hidakat középen terhelik, nálam viszont a végek merevsége számít, mindegy, hogy ha középen ráülök, meggörbül-e. De az új láncvilla amúgy biztosan nem görbül, izmos gyári darab. Szerintem a kerék körüli merevítőt kellene felizmosítani vagy merevítővel a közepén vagy ugyanilyet megcsinálni vasatagg csőből, de sajna nincs aki meghajlítja...

jónévez 2011.03.10. 20:26:48

Khm... Azok a böszme nagy teherautók és buszok, meg a sok izgő-mozgó kisebb jármű BIZTOSAN KÖZÉPEN terheli csak a hidat? Én úgy emléxem, végig használják, és valami olyat is hallottam, hogy a végeiknél sem gyengébb anyagból kell építeni...
A boltív legtisztelt darabja a "zárókő", de nem ő az erő, hanem a boltív egészében...

jónévez 2011.03.10. 20:40:21

Fogj három szívószálat. Húzd rá őket (mondjuk) két pizzaizére (az a háromlábú műanyg távtartó, amit a kiszállított pizza közepére tesznek, hogy ne nyomják össze egymást). Ha mozgatod a végeket, látod és érzed, hogyan csavarodnak. Most középtájon tegyél be egy szélesebb karikát, korongot, hogy a szívószálak íveltek legyenek. Nagyobb erő kell a csavarodáshoz.

jónévez 2011.03.10. 20:43:50

...Pláne ahhoz a mozgáshoz, amit te akarsz megakadályozni, csökkenteni.

Piko 2011.03.12. 21:29:14

@jónévez: Akkor most szerzek megint egy barátot...
Az esztétika relatív, de nekem is jobban tetszett a régi megoldás. Gyakorlatban viszont szar volt. Ennek elsődleges oka a homlokcső/kormánycsapágy elégtelen kivitelezése volt. A szívőszálakat kicserélni erősebbre ettől eltekintve nem volt butaság.
Az alsó kormány rengeteg előnyt rejt. A recugbensen lévő még szorul némi javításra és hogy választ adjak jónévez kérdésére - már az első közös túrán. A számításod csak papíron állja meg a helyét, a valóságban már egy felüljárón sem tudta abszolválni a feljáró ívét. Az igazsághoz tartozik, hogy ilyen kihívással ritkán találkozik az ember.
A hidak íveltségéhez: Nem vallom magam szakembernek, de egy-két dolgot tudok róluk.
Milyen hídról beszélünk? egy-két vagy több alátámasztása van? Kő híd, kötél híd, lánc híd, függesztett híd? (és még sorolhatnám...
Az íveltség lehet az előfeszítés vagy a teherelosztás miatt. Tehát az ívhez, minden esetben tartozik még valami. Általában a pálya. A rendszert egyben kell vizsgálni. Én továbbra is a rácsostartó szerkezetet ajánlom. Előnye, hogy minden egyes háromszöget tovább lehet osztani. Brutális merevséget lehetne kivitelezni, de érdemes? Meg kell határozni egy mászó sebességet (ahol még egyensúlyban tudod tartani a gépet) és terhelést (csomagok, öszsúly stb.) ehhez kell méretezni
Az egész építés egy evolúciós folyamat. Motyoo jó úton jár! (de nekem a kilenc is páros) Piko(Python)

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2011.03.16. 17:56:47

@Piko: "Homlokcső-kormánycsapágy kivitelezés elégtelen" volt? Ezt mos nem értem. Az a rész aztán robbanthatatlan. De mi köze ennek a középrész csavarodásához? Ezzel a téméval amúgy áttérhetünk a következő bejegyzésre is akár...
Nagyobb körmányelfordulás: erre extrém helyzetben természetesen lehet rá szükség, szerintem elsősorban rollerezésnél. Haladásnál talán kevésbé. Tegnap pl. gond nélkül sikerült megfordulnom egy viszonylag keskeny sávon. Ki szokott lábletétel nélkül ennél is kisebb helyen forgolódni?

Piko 2011.03.16. 23:04:47

@motyoo: "Homlokcső-kormánycsapágy kivitelezés elégtelen volt?"

Talán még azt is írtam, hogy szar. Én haloványan emlékszem egy közel centis lógásra és kotyogásra a homlokcső környékén. Gyakorlatilag életveszélyes volt, amíg Lompi össze nem rakta. Ez volt a legnagyobb gondja a gépnek.

"De mi köze ennek a középrész csavarodásához?"

Annyi, hogy -nagyon helyesen- először ezt a problémát szűntettétek meg és ezt követően kezdtél bele a merevségi gondok megoldásába. Ezt nem tudom felmérni mekkora gond, hiszen alig mentem vele. Ha azt mondod lötyög, akkor biztosan úgy van. Én azzal voltam elfoglalva, hogy valahogy a gépen maradjak... Azt a habkönnyű irányíthatóságot amit még júniusban írtál, én nem tapasztaltam.

A Python egy zsákutca volt, de sokat tanultam belőle. Nélküle talán nem lenne most ennyi lengőorrú.
Az alsókormány is egy jó találmány (az első gépem is az volt, ja meg aPython is), csak meg kell találni a megfelelő megoldást. Szerintem ez még nem az.

"Ki szokott lábletétel nélkül ennél is kisebb helyen forgolódni? "

Mindannyian, ha a körülmények szükségessé teszik. Némelyik ilyen szitu a YouTubeon is fent van. És most magamat idézem:

"Az igazsághoz tartozik, hogy ilyen kihívással ritkán találkozik az ember."

Egy kamionnal is meg lehet fordulni, csak megszokás kérdése. Ha azt mondod, ennél kisebb ívre nincs szükséged, akkor Ok! A lengőorrúhoz társítani az alsókormányt jó ötlet, szinte adja magát. A kormányzás jórészt úgy is lábbal történik.

Összességében ez egy harmónikus és szép gép, (bár azok a merevedések nem illenek a képbe, inkább vastagabb felső ívet kellett volna betenni) de még ne festd le, van még pár problémája. Szerintem ez a te Pythonod...
Lesz még lesz rajta pár vágás és hegesztés, de tanulsz belőle! Mint írtam jó úton haladsz!

motyoo · http://rekumbens.blog.hu/ 2011.03.16. 23:29:48

@Piko: Ja igen, volt egy kis illesztési probléma a vázgerinc és az eleje között, de az nem a kormánycsapágy miatt volt, ezért nem ugrott be, hogy erre gondolsz. Ott a lényeg inkább az volt, hogy a 8-as összefogó-csavart 12-esre cseréltük. Lompi életbiztosítási javaslata... De a hajtási csavarodáshoz ennek tényleg semmi köze ;)

Az irányítás is megszokás kérdése. Nekem már habkönnyű, de tökéletesen megértelek, hogy 5 km gyakorlattal más véleményen vagy. Eléggé különbözik ez a gép a többi lengőorútól - laposabb villaszög, nagyobb utánfutás, na meg az a fránya alsó kormány... megszokást igényel. Nekem már hálás, hallgat a szavamra! :)

A "merevedések" igazából most elkeseredett próbálkozások voltak, mert a Lompi féle 1/2 colos cső nem hozta meg a hozzá fűzött reményeket. De az oldaltámaszokkal tökéletes! Két út áll előttem:
-ilyen oldalmerevítéseket kap, de rendesen, szépen és természetesen hegesztve
-kap egy nagyobb átmérőjű, vékonyfalú csövet a kerék köré a mostani vastagfalú félcolos helyett. Amint találok szakit, aki hajlít nekem mondjuk 40x1-es csövet, ez a buli már indul is azonnal! De amíg nem hajlítanak nekem ilyet, nincs mit tenni...

Festésről természetesen szó sincs... eddig egyik masinámmal sem jutottam el rendes festésig... vagyis sosem voltam tökéletesen elégedett, mindig láttam még rajtuk javítani valót. Ezt is csak lefújtam, hogy ne egye tovább a rozsda.... Aztán majd meglátjuk, mi lesz belőle...

lompí 2011.03.20. 19:57:22

@jónévez: jajde birom az elméleti számolgatos okos embereket dehát van ijen is.
süti beállítások módosítása